Menu
Menu
Nawigacja
Treść strony
O B W I E S Z C Z E N I E
RO.6220.1.1.2025 Góra św. Małgorzaty dnia17.03.2025 r.
O B W I E S Z C Z E N I E
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej w skrócie „k.p.a.”, art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.)
zawiadamiam strony postępowania, że:
04 marca 2025 roku Wójt Gminy Góra św. Małgorzaty wydał decyzję znak: WOOŚ.6220.1.2025, o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa dróg gminnych stanowiących Pierścień Księżnej Salomei”. Jednocześnie zawiadamiam, że w dniu 14.03.2025 roku wydane zostało postanowienie do ww. decyzji znak RO.6131.1.2.2025 prostujące oczywistą omyłkę pisarską polegającą na wpisaniu omyłkowo daty decyzji tj.„ 04.04.2025” a winno być „04.03.2025” .
Wskazuję dzień publicznego ogłoszenia 17.03.2025 roku
Jednocześnie informuje, że z treścią decyzji oraz postanowienia można się zapoznać w tut. Urzędzie Gminy pok.nr 2 w godzinach 730-1530 oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Góra św. Małgorzaty.
Informuję, że od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Wójta Gminy Góra Św. Małgorzaty.
Pouczenie
Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Wójt Gminy
mgr inż. Włodzimierz Frankowski
Wywieszono :
Zdjęto:
- Postanowienie sprostowanie (PDF) 145.49kB
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
RO 6220.1.2025 Góra św. Małgorzaty dn. 04.04.2025 r.
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie z art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572 ) w związku z art. 71 ust.2, pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.Dz. U. z 2024 r.,poz.1112 z późn. zm.), oraz zgodnie z § 3 ust.1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. Nr 2019 r., poz.1839) po rozpatrzeniu wniosku Gminy Góra św. Małgorzaty zs. Góra św. Małgorzaty 44, 99-122 Góra św. Małgorzaty złożonego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.„Budowa dróg gminnych stanowiących Pierścień Księżnej Salomei”
o r z e k a m
stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Budowa dróg gminnych stanowiących Pierścień Księżnej Salomei”
1) Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie nowej drogi na terenie gminy Góra św. Małgorzaty obręb Tum i Kwiatkówek o długości 2 257 m w tym odcinek I od kolegiaty w Tumie do rzeki Bzury o długości 1047 m oraz odcinek II od skrzyżowania w km 0+183,89 do rzeki Bzura o długości 1210 m. w obrębie działek o użytkach drogowych oraz przylegających do niej gruntach rolnych: łąki kl. III-VI, grunty orne kl. I, II, IIIa, IIIb, IVa, pastwiska kla IV oraz nieużytki. Obecnie w miejscu realizacji częściowo znajduje się droga nieutwardzona, gruntowa.
Inwestycja swym zakresem obejmuje m.in :
- sporządzenie i zatwierdzenie projektu czasowej organizacji ruchu,
- wykonanie badań archeologicznych,
- stabilizacja nowych punktów granicznych powstałych w wyniku podziałów,
- budowa drogi gminnej wraz z infrastrukturą,
- wycinka roślinności kolidującej,
- likwidacja kolizji z infrastrukturą techniczną,
- budowa zjazdów do przylegających działek,
- wykonanie dokumentacji powykonawczej wraz z inwentaryzacją geodezyjną, itd.,
- remont przepustów,
- roboty przygotowawcze,
- roboty rozbiórkowe i ziemne,
- wykonanie odwodnienia poprzez kształtowanie odpowiednich spadków,
- zabezpieczenie istniejącej infrastruktury technicznej,
- wykonanie warstw konstrukcyjnych i nawierzchniowych w obrębie jezdni i poboczy,
- montaż autonomicznego oświetlenia,
- wprowadzenie stałej organizacji ruchu,
- próby i badania,
- roboty porządkowe.
Parametry drogi:
- klasa techniczna drogi: D,
- prędkość projektowa: 30 km/h,
- długość odcinka: ok. 2 257 m,
- szerokość pasa jezdni: 1 x 3 50 m + mijanki i poszerzenia na łukach,
- nawierzchnia jezdni: bitumiczna,
- nawierzchnia poboczy: kruszywo łamane.
Odwodnienie przedmiotowej inwestycji projektuje się jako powierzchniowe odprowadzenie wód opadowych i roztopowych poprzez nadanie nawierzchni odpowiednich spadków podłużnych i poprzecznych, umożliwiających sprawny, grawitacyjny spływ wód opadowych na teren przyległy.
W ramach przedsięwzięcie planuje się remont dwóch przepustów do następujących parametrów:
a) przepust kołowy na Kanale Tumskim o przekroju 2x800 mm i długości 6,0 m,
b) przepust kołowy na rowie R-D (działka nr 148, 137, 138) o przekroju 600 mm i długości 8,0 m.
Powierzchnia terenu po realizacji inwestycji wyniesie:
- nawierzchnie planowanych jezdni: ok. 9 327m2,
- nawierzchnie planowanych zjazdów z kruszywa: ok.1000 m2
- nawierzchnie poboczy z kruszywa: ok. 3397 m2 .
W bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej drogi, w granicach pasa drogowego dominuje
roślinność trawiasta. Do powszechnych zespołów synantropijnych ruderalnych należy występujący miejscowo zespół pokrzywy i podagrycznika pospolitego. Również miejscowo zaobserwowano występowanie glistnika jaskółcze ziele oraz dzikiej róży. Projektowana. droga w większości przebiegu przecina obszary użytkowane rolniczo z obszarami, gdzie miejscami zlokalizowane są nasadzania w postaci pospolitych gatunków drzew. Na przedmiotowym obszarze występuje głównie topola czarna, lipa drobnolistna, klon pospolity oraz olsza czarna.
2) Warunki i wymagania korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
1.Wycinkę drzew i krzewów ograniczyć do niezbędnego minimum, tj. maksymalnie 3 szt. drzew oraz 5 m2 krzewów kolidujących z planowanym przedsięwzięciem. Wycinkę prowadzić poza sezonem lęgowym i rozrodczym ptaków, tj. poza okresem od 1 marca do 15 października włącznie.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przeprowadzenie wycinki w innym terminie, jednak nie wcześniej niż 15 sierpnia, jednakże planowaną wycinkę należy wtedy poprzedzić bezpośrednio ekspertyzą ornitologiczną stwierdzającą brak zasiedlenia ptaków w rejonie drzewa w przestrzeni o promieniu równym wysokości drzewa planowanego do usunięcia. Nadzór ornitologiczny obecny przy procesie wycinkowym winien zbadać każde drzewo pod kątem obecności czynnych gniazd i wstrzymać wycinkę do czasu trwałego opuszczenia gniazda lub wystąpić o stosowną derogację do organu ochrony przyrody.
2. W celu odbudowy równowagi przyrodniczej za usunięte drzewa należy wykonać nasadzenia zastępcze zgodnie z zasadą: za każde rozpoczęte 50 cm obwodu pierśnicy - 1 drzewo (do 50 cm - 1 drzewo, od 51 cm do 100 cm - 2 drzewa, od 101 cm do 150 cm - 3 drzewa, itd.), przy czym w przypadku wielopniowych każdy pień traktować jako odrębne drzewo. Do nasadzeń należy wykorzystać gatunki rodzime miododajne (zalecana forma naturalna, typowa,
nieodmianowa), dostosowane do warunków gruntowo-wodnych, świetlnych, glebowych i charakteru istniejącej zieleni. Materiałem nasadzeniowym powinny być drzewa w postaci wyrośniętych, wieloletnich sadzonek. Wykorzystywane do nasadzeń rośliny winny mieć prawidłowo ukształtowany system korzeniowy oraz koronę. Sadzonki nie mogą być pokaleczone oraz posiadać oznak chorobowych. Nasadzenia należy przeprowadzić z wyłączeniem miesięcy: czerwiec, lipiec i sierpień. Posadzone drzewa opalikować, a przyziemną część pnia zabezpieczyć przed uszkodzeniami wynikającymi z wykaszania terenu. Nasadzenia wykonać w pasie drogowym przedmiotowego odcinka drogi.
3. W trakcie eksploatacji drogi zapewnić stosowną opiekę i pielęgnację drzew- i krzewów znajdujących się w pasie drogowym, a osobniki posadzone w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia, przez pierwsze trzy lata od posadzenia, w okresach bezdeszczowych podlewać, przy czym warunek ten dotyczy okresu wegetacyjnego. Terminy i częstotliwość podlewania dostosować do aktualnych warunków hydrologicznych, pogodowych i siedliskowych. Podlewanie drzew prowadzić tak, by dostarczać drzewom tygodniową minimalną dawkę wody wg wzoru: 20 litrów na osobnik + 20 litrów na każde 2,5 cm pierśnicy drzewa. Dopuszcza się także stosowanie podziemnych i naziemnych systemów nawadniania zapewniających ww. skutek.
4. W pobliżu zadrzewień prace prowadzić ze szczególną ostrożnością, drzewa zabezpieczyć przed urazami mechanicznymi i innymi uszkodzeniami poprzez np. wygrodzenie grup drzew lub oszalowanie pni deskami zamocowanymi za pomocą drutu, z zastosowaniem materiału amortyzującego (mata słomiana, juta itp.). Zminimalizować ruch pojazdów i maszyn budowlanych wokół drzew w obrębie strefy wyznaczonej przez obrys jego korony. W obrębie systemu korzeniowego drzew nie wolno składować materiałów chemicznie i fizycznie
szkodliwych dla korzeni i gleby jak np. cement, wapno, oleje, środki impregnujące, paliwa
ciekłe itp.
5. W trakcie realizacji przedsięwzięcia należy kontrolować wszystkie wykopy oraz inne miejsca mogące stać się pułapką dla drobnych zwierząt (głównie płazów, małych ssaków). W przypadku uwięzienia zwierząt należy podejmować działania zmierzające do ich uwolnienia. Zwierzęta należy przenosić na bezpieczne siedliska zastępcze właściwe dla poszczególnych gatunków.
6. Roboty budowlane uciążliwe akustycznie prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00.
7.Podczas prowadzenia prac budowlanych przewidzieć miejsca do parkowania maszyn budowlanych (zaplecze budowy), na terenie utwardzonym i zabezpieczonym przed ewentualnym wpływem substancji ropopochodnych na środowisko gruntowo-wodne przez wyposażenie w odpowiednie sorbenty, poza obszarami wrażliwymi przyrodniczo oraz obszarami w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej.
8. Ścieki bytowe z placu budowy należy odprowadzać do szczelnych, przenośnych sanitariatów, które następnie należy opróżniać przez uprawnione podmioty.
9. Stosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu ograniczenie emisji pyłu z terenu przedsięwzięcia powstającego podczas prowadzenia prac budowlanych, jak i podczas transportu materiałów budowlanych (w tym: unikać rozsypywania materiałów pylistych na terenie budowy, osłaniać składowiska kruszyw, piasku zawierające drobne frakcje pyłowe przed działaniem wiatru, w dni słoneczne i wietrzne stosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia za pomocą odpowiednich spryskiwaczy, do transportu materiałów pylistych stosować pojazdy ciężarowe wyposażone w systemy zabezpieczające przed rozwiewaniem transportowanych materiałów, drogi wyjazdowe z placu budowy utrzymywać w czystości, aby wyeliminować możliwość wtórnego pylenia, itp.).
10. Odpady wytworzone w trakcie budowy oraz eksploatacji przedsięwzięcia należy gromadzić selektywnie, w miejscach do tego specjalnie przeznaczonych oznakowanych (np. kontenery, pojemniki, zbiorniki, wyznaczone miejsca), w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz przed dostępem osób postronnych i zwierząt, a następnie przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie odpadów, odzysk czy unieszkodliwienie.
11. Na etapie realizacji wodę na cele socjalno-bytowe oraz na cele budowane dostarczać beczkowozami;
12. Podczas budowy należy stosować sprawny technicznie sprzęt i urządzenia budowalne;
13.Podczas prowadzenia prac budowlanych przewidzieć (zaplecze budowy) miejsca do parkowania maszyn budowlanych (zaplecze budowy), na terenie utwardzonym i zabezpieczonym przed ewentualnym wpływem substancji ropopochodnych na środowisko gruntowo-wodne przez wyposażenie w odpowiednie sorbenty, maty pochłaniające poza obszarami wrażliwymi przyrodniczo oraz obszarami w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej. - poza terenami położonymi w pasie 100m ( po 50 m na stronę) od cieków wodnych oraz poza okresowymi zastoiskami wodnymi;
14. Zaplecze budowy oraz place techniczne zorganizować w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przękształcanie jego powierzchni, a po zakończeniu prac teren przywrócić do poprzedniego stanu;
15.W sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu; zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwiania;
16.Materiały i surowce należy składować w sposób uniemożliwiający przedostanie się zanieczyszceń do gruntu i wód
17.Sprzęt oraz maszyny należy na bieżąco kontrolować pod kątem wycieków paliw i innych płynów;
18.Zakazuje się tankowania maszyn budowlanych oraz napraw sprzętu wykorzystywanego na etapie realizacji przedmiotowej inwestycji przy wykopach.
19.Tankowanie wykonywane winno być poza placem budowy, natomiast jeżeli zajdzie taka potrzeba tankowanie:
a) prowadzić na izolowanej szczelnej powierzchni (np. mata gumowa lub płyty betonowe), na wyznaczonym i opisanym miejscu do tankowania,
b) zbiornik na paliwo będzie to. specjalistyczny, szczelny zbiornik z systemem dystrybucyjnym, umieszczony w zamykanym szczelnym zbiorniku ("zbiornik w zbiorniku"), umiejscowiony w ww. miejscu tankowania,
c) miejsce tankowania pojazdów wyposażyć dodatkowo w sorbent (i pojemnik na zużyty sorbent), celem neutralizacji ewentualnego wycieku paliwa,
20. Roboty ziemne prowadzić w sposób nie naruszający stosunków gruntowo-wodnych, a w szczególności ograniczający ingerencję w warstwy wodonośne;
21. Zdjętą wierzchnią warstwę ziemi (odkład) odpowiednio zdeponować i zagospodarować, wykorzystać do rekultywacji terenów przeznaczonych pod budowę, ewentualnie nadmiar przekazać osobom fizycznym na ich potrzeby;
22. W przypadku odwodnienia wykopów, prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżania poziomu wód gruntowych (np. przy użyciu igłofiltrów); ograniczyć czas odwadniania wykopu do minimum, ograniczyć wpływ ww. prac do terenu działki inwestycyjnej; wodę z odwodnienia zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami po uzyskaniu decyzji pozwolenia wodn prawneg - zgodnie z art. 394 ust. 1 pkt. 8 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1087, ze
zm.), jeżeli jest wymagane prawem;
23. Wody opadowe i roztopowe odprowadzać powierzchniowo, za pomocą ukształtowanych spadków terenu na przyległy obszar. Odprowadzenie ww. wód prowadzić w sposób nie powodujący zalewania terenów sąsiednich oraz nie zmieniając stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku i natężenia odpływu ww. wód; odprowadzanie ww. wód prowadzić zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzeniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1311);
24. W celu zabezpieczenia wód przed zanieczyszczeniami w trakcie prowadzonych prac koryto oraz tereny przyległe zabezpieczyć specjalnymi płachtami ochronnymi lub siatkami zabezpieczającymi. Dno cieku oraz skarpy umocnić narzutem kamiennym o grubości 20 cm.
Prace prowadzić nie powodując zmiany profilu koryta kanału oraz zmian w przepływie wód, z uwzględnieniem wysokich stanów wód;
25. Na wypadek wystąpienia powodzi o prawdopodobieństwie raz na 100 lat (Q = 1 %) zastosować działania zabezpieczające:
a) na etapie realizacji:
- w razie wystąpienia wysokiego stanu wód zastosować działania mające na celu zatrzymanie okresowo wody w czasie jej nadmiaru i spowolnienie odpływu z terenu inwestycji do rzek,
- nie stosować substancji i materiałów niebezpiecznych reagujących z wodą, a w razie wystąpienia powodzi niezwłoczne usunąć je z najbliższego otoczenia,
- niezwłoczne usunąć z terenu inwestycji pojazdy mechaniczne stosowane podczas realizacji i przemieścić je w bezpieczne miejsce,
- na obszarach podmokłych zagrożonych podtopieniami stosować odpowiednie rozwiązania konstrukcyjne minimalizujące skutki podtopień,
- ochronę i zwiększanie retencji naturalnej poprzez stosowanie nasadzeń i lokalizowanie ich wzdłuż koryt w celu umacniania skarpy brzegów, a co za tym idzie zmniejszanie prędkość spływu powierzchniowego,
- stosować powierzchnie ażurowe/kruszywowe na obszarach inwestycji, unikać działań zmniejszających retencję zlewni, stosować w obrębie poboczy drogi na powierzchni materiałów przepuszczających wodę, zapewnić sprawnego odpływu wód powierzchniowych,
b) na etapie eksploatacji:
zapobiegać niedrożności, które mogłyby utrudniać powierzchniowe odpływ wód z terenu inwestycji w celu odwodnienie drogi,
- na bieżąco utrzymywać właściwy stan techniczny dróg,
- regularnie udrażniać rowy odwadniające,
- podejmować działania zwiększenia retencję zlewni, kontynuować meliorację użytków rolnych,
- kontynuować meliorację użytków rolnych,
- prowadzić regulacje oraz prace utrzymaniowe urządzeń melioracyjnych,
26. Na realizacje oraz eksploatację inwestycji należy uzyskać stosowne zgody wodnoprawne.
3) Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, w szczególności w projekcie zagospodarowania działki lub terenu lub projekcie architektoniczno-budowlanym,
Do realizacji przedsięwzięcia istnieje konieczność wzięcia pod uwagę wszystkich wyżej wymienionych warunków i wymagań ( pkt 2. niniejszej decyzji, które niwelują negatywny wpływ przedsięwzięcia na stan jakościowy środowiska i wód powierzchniowych w tym:
Kompensacja przyrodnicza, sprawny technicznie sprzęt i maszyny budowlane odpowiednia ich eksploatacja, selektywne gromadzenie odpadów w trakcie realizacji przedsięwzięcia i przekazywaniu uprawnionym podmiotom. Wyposażony w odpowiednie środki do neutralizacji substancji ropopochodnych na wypadek ewentualnego wycieku teren budowy. Odpowiednie zaplecze budowy wyposażone w przenośne sanitariaty, systematycznie opróżniane przez uprawnione podmioty. Odpowiednie odprowadzenie wód opadowych i roztopowych brak negatywnego wpływu na Jednolite Części Wód Powierzchniowych i Podziemnych.
Spełnienie wszystkich warunków jednocześnie jest niezbędne do uwzględnienia w decyzji przed którą zostaje wydawana niniejsza decyzja środowiskowa celem zminimalizowania ingerencji w środowisko w czasie realizacji przedsięwzięcia i w fazie eksploatacyjnej.
Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
u z a s a d n i e n i e
W związku ze złożeniem wniosku przez Gminę Góra św. Małgorzaty w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn „Budowa dróg gminnych stanowiących Pierścień Księżnej Salomei” Wójt Gminy Góra św. Małgorzaty zwrócił się pismem znak RO.6220.2.2.2024 z dnia 10.06.2024 roku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, pismem RO.6220.2.4.2024 z dnia 10.06.2024 roku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Łowiczu oraz pismem znak RO.6220.2.3.2024 z dnia 10.06.2024 roku Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łęczycy o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia. Pismem z 18 czerwca 2024 r, znak: WOOŚ.4220.360.2024.MGa RDOŚ w Łodzi zwrócił się do Wójta Gminy Góra św. Małgorzaty przesłanie uzupełnienia merytorycznego do dokumentacji.
Po analizie uzupełniania do karty informatycznej przedsięwzięcia Regionalny Dyrektor Ochrony środowiska w Łodzi uznał, że dokumentacja nadal zawiera braki i niejasności dlatego pismem z 4 .10.2024 r., znak: WOOŚ.4220.360.2024.MGa.2 ponownie wezwał do przedłożenia wyjaśnień do dokumentacji. w szczególności w zakresie kompensacji za planowane do wycinki drzewa i odniesienie się do urządzeń wodnych w obszarze inwestycji. Po uzupełnieniu dokumentacji Regionalnego Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi w związku z dużą skalą wycinki drzew zaopiniował wniosek negatywnie.
Wójt Gminy Góra św. Małgorzaty pismem znak: RO.6220.2.2024/2025 z dnia 10 lutego 2025 roku uzupełnił i aneksował treści karty informacyjnej przedsięwzięcia uwzględniając korektę trasy drogi oraz ograniczenie wycinki do 3 szt. drzew oraz 5 m2 krzewów z propozycją nasadzeń 30 szt. drzew w pasie drogowym przedmiotowego odcinka drogi.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi po ponownej analizie wszystkich dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów i uzupełnień, uwzględniając łącznie uwarunkowania przedstawione wart. 63 ust. 1 ustawy ooś, biorąc pod uwagę informacje zawarte w kip postanowieniem znak.WOOŚ.422.360.2024.Mga. uznał, że nie istnieje potrzeba przeprowadzenie oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łęczycy nie zajął stanowiska w sprawie w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku w sprawie wydania opinii wyrażając tym milcząca zgodę w sprawie odstąpienia od przeprowadzenia oceny oddziaływania na przedsięwzięcie.
Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Łowiczu pismem znak WŁ.ZZŚ.4901.199.2024.KS z dnia 03.lipca 2024 roku wezwał Wójta Gminy do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia o niezbędne informacje potrzebne do wydania opinii.
Po uzupełnieniu karty przesłanej pismem znak RO.6220.2.7.2024 dnia 27.08.2024 roku i szczegółowej analizie Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Łowiczu wraził opinię, że dla przedsięwzięcia pn. „Budowa dróg gminnych stanowiących Pierścień Księżnej Salomei” nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Analizując zakres i charakter inwestycji uwzględniający uwarunkowania środowiskowe, biorąc pod uwagę opinie organów pomocniczych, organ pierwszej instancji - Wójt Gminy Góra św. Małgorzaty odstąpił od potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowej inwestycji.
Etap realizacji przedsięwzięcia będzie krótkotrwały ze względu na niewielką skalę przedsięwzięcia, a uciążliwości związane z okresem budowy będą odwracalne. Wynika to ze skali inwestycji, stosowanej technologii i rodzaju przedsięwzięcia. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia zaproponowano liczne rozwiązania chroniące środowisko, które przeniesiono do warunków w sentencji niniejszej decyzji.
Przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę jego skalę i położenie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony ww. obszarów Natura 2000, w szczególności nie będzie powodować pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków, dla ochrony których wyznaczono dany obszar Natura 2000, nie będzie wpływało negatywnie na gatunki, dla ochrony których został wyznaczony dany obszar oraz nie pogorszy integralności obszaru Natura 2000 i jego powiązania z innymi obszarami.
Przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze korytarzy ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym.
Analizując rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia, a także dotychczasowy sposób zagospodarowania i użytkowania terenu należy stwierdzić, że realizacja przedsięwzięcia nie będzie miała istotnego wpływu na walory krajobrazowe okolicy, ponieważ przedsięwzięcie dotyczy przebudowy istniejącej już drogi nie utwardzonej.
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w dorzeczu Wisły na pograniczu obszarów jednolitych części wód powierzchniowych RW20001627253 Bzura od Kanału Tumskiego do Uchanki oraz RW200011272153 Bzura od Starówki do Kanału Tumskiego na które nie będzie miało negatywnego wpływu.
W karcie informacyjnej przedsięwzięcia wskazano rozwiązania chroniące środowisko, których zastosowanie zminimalizuje potencjalne oddziaływanie na środowisko przyrodnicze.
Na przedmiotowym terenie nie zidentyfikowano obszarów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się w gminie Góra św. Małgorzaty, dla której gęstość zaludnienia wynosi 47 os/ km2 (wg. Bank Danych Lokalnych GUS na 2022 r.).
Na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej można stwierdzić brak możliwości wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zarówno w fazie eksploatacji jak i w fazie realizacji przy zachowaniu odpowiednich rozwiązań chroniących środowisko nie będzie znacząco oddziaływać na środowisko. Ze względu na lokalizację i charakter inwestycji nie istnieje możliwość wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Mając powyższe na uwadze Wójt Gminy Góra św. Małgorzaty uznał za zasadne odstąpienie od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
POUCZENIE
Zgodnie z art.72 ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U z 2024 r. poz. 1112 ze zm.)
▪ Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgodnie z art.86 wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 72 ust.1 ;
▪ Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1;złożenie wniosku winno nastąpić w terminie 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna ;
▪ Termin o którym mowa powyżej może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Wójta Gminy Góra Św. Małgorzaty w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Załączniki:
1.Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Otrzymują:
1. Gmina Góra św. Małgorzaty, Góra św. Małgorzaty 44, Góra św. Małgorzaty 99-122;
2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi ul.Traugutta 25, 90-113 Łódź;
3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Dyrektor Zlewni w Łowiczu ul. Ekonomiczna 6, 99-400 Łowicz;
4. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łęczycy ul. Mickiewicza 18, 99-100 Łęczyca.
Kalendarz polowań
- Kalendarz polowań (PDF) 517.56kB
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
RO 6220.1.8.2024 Góra św. Małgorzaty dn. 08.04.2024 r.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie z art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572 ) w związku z art. 71 ust.2, pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.Dz. U. z 2025 r.,poz.1094 z późn. zm.), oraz zgodnie z § 3 ust.1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. Nr 2019 r., poz.1239) po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Dróg Powiatowych w Łęczycy ul. Mickiewicza 12, 99-100 Łęczyca złożonego przez pełnomocnika Pana Pawła Jodaniewskiego - Usługi Projektowe Budownictwo, Drogownictwo, Instalacje ul.Dworcowa 5D/7 ,99-100 Łęczyca dot. przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 104064F relacji Kolonia Moraków- przez wieś Gm. Góra św. Małgorzaty”
orzekam
stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 104064 F relacji Kolonia Moraków - przez wieś Gm. Góra św. Małgorzaty”.
1) Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia
W ramach planowanego przedsięwzięcia zostanie przebudowana droga gminna na docinku długości 1,416 km. Istniejący obiekt drogowy nie spełnia warunków technicznych dla dróg gminnych klasy D- dojazdowa. Istniejąca nawierzchnia gruntowa miejscowo ulepszona kruszywem łamanym. Odwodnienie drogi w postaci fragmentarycznie występujących rowów drogowych. Przedsięwzięcie posadowione jest na dz. nr ew. : 28, 29, 61 - obręb geodezyjny : 0010, Kolonia Moraków.
Elementy zagospodarowania pasa drogowego w ujęciu powierzchniowym:
- jezdnia utwardzona : 0 m2,
- pobocza utwardzone : 0 m2,
- powierzchnia zielona (biologicznie czynna) : 7 100 m2,
- zjazdy utwardzone : 0 m2,
- rowy drogowe odparowujące : 1 920 m2,
Droga posiada odwodnienie w postaci fragmentarycznie występujących rowów przydrożnych po stronie północnej (po stronie lewej zgodnie z narastającym kilometrażem). Długość istniejących rowów L = 960 mb. Rowy trawiaste, trapezowe. Szerokość w koronie 2,0 m, szerokość dna rowu : 0,4 m, głębokość rowów : 0,7 m, nachylenie skarp : 1:1, skarpy nieutwardzone. Roboty budowlane nie przewidują przebudowy rowów.
W pasie drogowym nie występują urządzenia, które byłyby związane z droga np. urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2) Warunki i wymagania korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich
- Przedsięwzięcie zrealizować bez wycinki drzew i krzewów.
- Zabezpieczyć należy narażone na uszkodzenia zadrzewienia znajdujące się w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia. W pobliżu tych zadrzewień prace należy prowadzić ze szczególną ostrożnością. Zadrzewienia należy zabezpieczyć przed urazami mechanicznymi i innymi uszkodzeniami poprzez np. ich wygrodzenie lub oszalowanie pni drzew deskami zamocowanymi za pomocą drutu, z zastosowaniem materiału amortyzującego (mata słomiana, juta itp.). Prace w obrębie strefy korzeniowej należy wykonywać ręcznie, ograniczając wykorzystanie sprzętu mechanicznego. Należy minimalizować ruch pojazdów i maszyn budowlanych wokół drzew w obrębie strefy wyznaczonej przez obrys jego korony. W obrębie systemu korzeniowego pozostawionych drzew nie należy składować materiałów chemicznie i fizycznie szkodliwych dla korzeni i gleby jak np. cement, wapno, oleje, środki impregnujące, paliwa ciekłe itp. Wykopy w pobliżu drzew, w celu niedopuszczenia do przesuszenia systemu korzeniowego, należy zasypać w jak najszybszym czasie lub przykryć matami jutowymi.
- Przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystanie i przekształcenie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją przedsięwzięcia.
- W trakcie realizacji przedsięwzięcia należy kontrolować wszystkie wykopy oraz inne miejsca mogące stać się pułapką dla drobnych zwierząt (głównie płazów, małych ssaków).
W przypadku uwięzienia zwierząt należy podejmować działania zmierzające do ich uwolnienia. Zwierzęta należy przenosić na bezpieczne siedliska zastępcze właściwe dla poszczególnych gatunków. - Roboty budowlane uciążliwe akustycznie prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych technologicznie i organizacyjnie, dopuszcza się pracę w porze nocnej, tj. w godzinach od 22:00 do 6:00.
- Zaplanować należy wszelkie prace budowlane z użyciem sprzętu i maszyn budowlanych. Stosować sprzęt w dobrym stanie technicznym. Sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji przedsięwzięcia winny spełniać odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo).
- Miejsce parkowania maszyn budowlanych (zaplecze budowy) i plac składowy materiałów należy zlokalizować na terenie utwardzonym, w możliwie największej odległości od zabudowy mieszkaniowej, poza obszarami zadrzewionymi. Po zakończeniu prac budowlanych należy uporządkować teren budowy.
- Ścieki bytowe z placu budowy należy odprowadzać do szczelnych, przenośnych sanitariatów, które następnie należy opróżniać przez uprawnione podmioty.
- Stosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu ograniczenie emisji pyłu z terenu przedsięwzięcia powstającego podczas prowadzenia prac budowlanych, jak i podczas transportu materiałów budowlanych (w tym: unikać rozsypywania materiałów pylistych na terenie budowy, osłaniać składowiska kruszyw, piasku zawierające drobne frakcje pyłowe przed działaniem wiatru, w dni słoneczne i wietrzne stosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia za pomocą odpowiednich spryskiwaczy, do transportu materiałów pylistych stosować pojazdy ciężarowe wyposażone w systemy zabezpieczające przed rozwiewaniem transportowanych materiałów, drogi wyjazdowe z placu budowy utrzymywać w czystości, aby wyeliminować możliwość wtórnego pylenia, itp.).
- Odpady wytworzone w trakcie budowy oraz eksploatacji przedsięwzięcia należy gromadzić selektywnie, w uporządkowany sposób i przechowywać w miejscach do tego specjalnie przeznaczonych i oznakowanych (np. kontenery, pojemniki, zbiorniki, wyznaczone miejsca), w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz przed dostępem osób postronnych i zwierząt, a następnie przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie odpadów, odzysk czy unieszkodliwienie.
- Zabezpieczyć teren budowy przed zanieczyszczeniem spowodowanym ewentualnymi wyciekami substancji ropopochodnych z pojazdów, maszyn i urządzeń. Plac budowy należy wyposażyć w stanowisko z sorbentem służącym likwidacji niekontrolowanych wycieków substancji ropopochodnych.
- Wody opadowe i roztopowe z terenu zaplecza budowy odprowadzać do gruntu lub rowów przydrożnych; odprowadzanie ww. wód do odbiorników prowadzić w sposób nie powodujący zalewania terenów sąsiednich oraz nie zmieniając stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku i natężenia odpływu ww. wód,
- W przypadku stwierdzenia konieczności odwodnienia wykopów, prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżania poziomu wód gruntowych; do minimum ograniczyć czas odwadniania wykopu oraz ograniczyć wpływ ww. prac do terenu działki inwestycyjnej;
- Wodę z odwodnienia zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami po uzyskaniu pozwolenia wodnoprawnego, jeśli jest prawem wymagane;
- Zdjętą wierzchnią warstwę ziemi (odkład) składować poza obszarami, na których znajdują się cieki wodne, poza terenem zagrożonym powodzią;
- Wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego oraz obiektów drogowych odprowadzać do rowów przydrożnych; odprowadzanie ww. wód do odbiorników prowadzić w sposób nie powodujący zalewania terenów sąsiednich oraz nie zmieniając stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku i natężenia odpływu ww. wód.
3) Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, w szczególności w projekcie zagospodarowania działki lub terenu lub projekcie architektoniczno-budowlanym
Do realizacji przedsięwzięcia powinny być wzięte pod uwagę wszystkie warunki wymienione w powyższej decyzji, które wykluczają negatywny wpływ przedsięwzięcia na stan jakościowy środowiska i wód powierzchniowych. Stosowany sprawny technicznie sprzęt i maszyny budowlane. Gospodarka odpadami w trakcie realizacji przedsięwzięcia polegająca na gromadzone selektywnie w wyznaczonym miejscu i przekazywaniu uprawnionym podmiotom. Wyposażony w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych na wypadek ewentualnego wycieku teren budowy. Odpowiednie zaplecze budowy wyposażone w przenośne sanitariaty, systematycznie opróżniane przez uprawnione podmioty. Odpowiednie odprowadzenie wód opadowych i roztopowych do przydrożnych rowów.
Przedmiotowa inwestycja nie wpływa na Jednolite Części wód Podziemnych.
Planowane przedsięwzięcie w żaden sposób nie wpływa negatywnie na stan Jednolitych Części Wód Powierzchniowych.
Planowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na terenie podlegającym ochronie przyrody.
Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami wybrzeży oraz nie jest położone w sąsiedztwie jezior oraz uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.
Inwestor nie zamierza wnioskować o dofinansowanie robót budowlanych ze środków UE.
Planowane przedsięwzięcie nie ma wpływu na znajdujące się w pobliżu miejsca ochrony przyrody.
Wszystkie ww warunki są niezbędne do uwzględnienia w decyzji przed którą zostaje wydawana niniejsza decyzja środowiskowa celem zminimalizowania ingerencji w środowisko w czasie realizacji przedsięwzięcia i w fazie eksploatacyjnej.
Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
U z a s a d n i e n i e
Wnioskiem z dnia 16 stycznia 2024 roku ( data wpływu 16.04.2024 Gmina Góra św. Małgorzat) przez pełnomocnika Pana Pawła Jodaniewskiego - Usługi Projektowe Budownictwo, Drogownictwo, Instalacje ul..Dworcowa 5D/7 ,99-100 Łęczyca wystąpiła do Wójta Gminy Góra św. Małgorzaty o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 104064F relacji Kolonia Moraków- przez wieś Gm. Góra św. Małgorzaty”.
Wójt Gminy Góra św. Małgorzaty zwrócił się pismem znak: RO 6220.1.5.2024 z dnia 29.01.2024 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, pismem znak: RO 6220.1.7.2024 z dnia 29.01.2024 r. do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łęczycy oraz pismem znak: RO 6220.1.2.2021 z dnia 29.01.2024 r. do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem znak: WOOŚ.4220.96.2024.ZŻł z dnia 12.02.2024 roku (data wpływu 13.02.2024 r.) wezwał Wójta Gminy do uzupełnienia KIP Po uzupełnieniu przesłanym przez Wójta Gminy pismem RO.6220.1.5.2024 z dnia 20.02 2024r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi postanowieniem znak WOOŚ. 4220. 96. 2024.ZŻł 2 wyraził opinie, że dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 104064F relacji Kolnia Moraków- przez wieś Gm. Góra św. Małgorzaty” nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko z uwzględnieniem w decyzji przedstawionych w postanowieniu warunków i wymagań środowiskowych.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zlewni w Łowiczu pismem znak WA.ZZŚ.4901.55.2024.KS z dnia 08.03.2024( data wpływu 14.03.2024 wyraził opinie że dla ww przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko z uwzględnieniem wskazanych elementów, które zawarto w niniejszej decyzji .Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem znak ZNS.9020.6.2024 z dnia 08.02.2024 ( data wpływu 18.02.2024) wyraził opinię, że dla ww przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Analizując zakres i charakter inwestycji uwzględniający uwarunkowania środowiskowe, biorąc pod uwagę opinie organów pomocniczych, organ pierwszej instancji - Wójt Gminy Góra św. Małgorzaty odstąpił od potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowej inwestycji.
Etap realizacji przedsięwzięcia będzie krótkotrwały ze względu na niewielką skalę przedsięwzięcia. Uciążliwości związane z okresem budowy będą odwracalne. Wynika to ze skali inwestycji, stosowanej technologii i rodzaju przedsięwzięcia. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia zaproponowano liczne rozwiązania chroniące środowisko, które przeniesiono do warunków w sentencji niniejszej decyzji.
Poprawa nawierzchni przyczyni się w dłuższym okresie do redukcji emisji spalin z uwagi na poprawienie przejezdności przebudowywanego odcinka drogi. Jednocześnie dzięki poprawie właściwości jezdnych, spadnie stopień zużycia pojazdów a tym samym ulegnie obniżeniu poziom hałasu emitowanego do środowiska. Nie przewiduje się zmian w dotychczasowym sposobie odwodnienia obiektu i dojazdach.
Podsumowując, przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę jego skalę i położenie, nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony ww. obszarów Natura 2000, w tym w szczególności nie będzie powodować pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków, dla ochrony których wyznaczono dany obszar Natura 2000, nie będzie wpływało negatywnie na gatunki, dla ochrony których został wyznaczony dany obszar oraz nie pogorszy integralności obszaru Natura 2000 i jego powiązania z innymi obszarami.
Przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze korytarzy ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym.
Analizując rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia, a także dotychczasowy sposób zagospodarowania i użytkowania terenu należy stwierdzić, że realizacja przedsięwzięcia nie będzie miała istotnego wpływu na walory krajobrazowe okolicy, ponieważ przedsięwzięcie dotyczy przebudowy istniejącej drogi.
Teren objęty inwestycją nie wykazuje także istotnych wartości przyrodniczych związanych z występowaniem cennych siedlisk i gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Zmiany w rzeźbie terenu i środowisku przyrodniczym wynikające z przebudowy drogi nie będą skutkowały obniżeniem wartości przyrodniczej przyległych do pasa drogowego terenów. Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku zasiedlenia terenu inwestycji przez gatunki chronione, przed przenoszeniem gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia lub niepokojenia lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia zgodnie z przepisami odrębnymi.
W kip wskazano rozwiązania chroniące środowisko, których zastosowanie zminimalizuje potencjalne oddziaływanie na środowisko przyrodnicze.
Na przedmiotowym terenie nie zidentyfikowano obszarów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się w gminie Góra św. Małgorzaty, dla której gęstość zaludnienia wynosi 47 os/ km2 (wg. Bank Danych Lokalnych GUS na 2022 r.).
Na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej można stwierdzić brak możliwości wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. Przedmiotowe przedsięwzięcie zarówno w fazie eksploatacji jak i w fazie realizacji przy zachowaniu odpowiednich rozwiązań chroniących środowisko nie powinno znacząco oddziaływać na środowisko. Ze względu na lokalizację i charakter inwestycji nie istnieje możliwość wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Mając powyższe na uwadze uznano za zasadne odstąpienie od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
POUCZENIE
Zgodnie z art.72 ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U z 2023 r. poz. 1094 ze zm.)
- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgodnie z art.86 wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 72 ust.1 ;
- Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1;złożenie wniosku winno nastąpić w terminie 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna ;
- Termin o którym mowa powyżej może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Wójta Gminy Góra Św. Małgorzaty w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Załączniki
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Otrzymują
- Pełnomocnik Pan Paweł Jodaniewski - Usługi Projektowe Budownictwo, Drogownictwo, Instalacje ul.Dworcowa 5D/7 ,99-100 Łęczyca;
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi ul.Traugutta 25,90-113 Łódź
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Dyrektor Zlewni w Łowiczu ul. Ekonomiczna 6, 99-400 Łowicz;
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łęczycy ul. Mickiewicza 18, 99-100 Łęczyca .
- a/a
- Decyzja (PDF) 6216.89kB
Harmonogram odbioru odpadów niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i odpadów selektywnie zbieranych w Gminie Góra świętej Małgorzaty w roku 2023
Rejon 1 – Czarnopole, Głupiejew, Janów, Konstancin, Kwiatkówek, Łętków, Marynki, Orszewice, Rogulice, Sługi, Witaszewice, Zagaj.
Rejon 2 – Bryski, Bryski Kolonia, Gaj, Nowy Gaj, Podgórzyce, Stary Gaj, Stawy, Tum.
Rejon 3 – Ambrożew, Bogdańczew, Góra Świętej Małgorzaty, Karsznice, Kosin, Kosiorów, Mętlew, Mierczyn, Moraków.
PreZero Service Centrum Sp. z o.o. poniżej informuje o terminach odbioru odpadów od 01.01.2023r. do 31.06.2023r.
Odbiór odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego odbędzie się sprzed posesji w dniu 28/03/2023.
Uwaga: Do żółtych worków można wkładać wyłącznie butelki plastikowe po napojach i chemii domowej, puszki po napojach i konserwach oraz opakowania wielomateriałowe po sokach, napojach, mleku.
Do worków niebieskich można wkładać opakowania z papieru lub tektury, gazety i czasopisma, katalogi, prospekty, foldery, papier szkolny i biurowy, książki i zeszyty, torebki papierowe, papier pakowy.
Do zielonych worków można wkładać wyłącznie opakowania szklane np. butelki lub słoiki.
Worki z inną zawartością nie będą odbierane!
Worki można odbierać u kierowcy, w siedzibie firmy lub w Urzędzie Gminy Góra Świętej Małgorzaty.
Odpady należy wystawić w dniu wywozu przed bramę posesji o godzinie 700, a jeżeli zabudowanie znajduje się w znacznej odległości od drogi po, której jedzie pojazd specjalistyczny zbierający odpady to nie dalej niż 15m. od jej osi.
Z A W I A D O M I E N I E o wszczęciu postępowania
Góra Św. Małgorzaty, dn. 03.06.2024 r.
RO.6220.2.1.2024
Z A W I A D O M I E N I E o wszczęciu postępowania
Zgodnie z art. 61 § 4 Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021 poz.735z późn. zm.) w związku z art. 74 ust.3 ustawy ooś z dnia 3 października 2008 roku (Dz.U. z 2023 poz. 1094 z późn. zm.)
z a w i a d a m i a m
że w dniu 03.06.2024 r. na wniosek Gminy Góra św. Małgorzaty reprezentowanej przez Wójta Gminy Góra św. Małgorzaty zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa dróg gminnych stanowiących Pierścień Księżnej Salomei”
Przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 z późn. zm.) kwalifikuje się jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Wobec powyższego w związku z art.10.ww ustawy KPA , strony mogą zapoznać się z dokumentami oraz wnieść ewentualne uwagi i wnioski w terminie 14 dni od dnia 04 czerwca 2024 roku w godzinach pracy Urzędu Gminy Góra św. Małgorzat, pokój nr 2.
Wójt Gminy
mgr inż. Włodzimierz Frankowski
Sprawę prowadzi:
Renata Gorąca tel.24 389 24 05
Kalendarz polowań
- Kalendarz polowań.pdf (PDF) 3155.43kB
Nowa ekopracownia w Szkole Podstawowej w Sługach
Miło jest nam poinformować, że Szkoła Podstawowa w Sługach otrzymała dotację ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi na zrealizowanie projektu „Utworzenie ekopracowni Szkoła Podstawowa w Sługach – budynek w Nowym Gaju 23” w ramach konkursu „Nasze ekologiczne pracownie”. Ogólny koszt utworzenia ekopracowni to 42 415zł, z czego 40 215zł stanowi dofinasowanie WFOŚiGW w Łodzi.
Przyznane środki finansowe pozwolą na gruntowną modernizację istniejącej już pracowni przyrodniczej tak, by była nowoczesna, funkcjonalna i estetyczna. Sala wyposażona zostanie w nowe meble, ławki, krzesła i gabloty. Zamontowane zostaną nowoczesne lampy o dobrych cechach oświetleniowych i energetycznych. Wymienione zostaną rolety, a na parapetach pojawią się rośliny, które posłużą również do obserwacji i doświadczeń w czasie lekcji. Uczniowie zyskają dostęp do interaktywnych pomocy dydaktycznych, które ułatwią i uatrakcyjnią proces edukacyjny. Nauka w ekopracowni będzie sprzyjała rozwojowi uczniów i niewątpliwie przyczyni się do wzrostu zainteresowania przyrodą oraz zainspiruje młodzież do podejmowania działań na rzecz środowiska przyrodniczego. Umożliwi uczniom zdobycie umiejętności perspektywistycznego myślenia, dzięki prowadzeniu obserwacji i doświadczeń, a także prowadzeniu zajęć w terenie oraz analizy ich wyników przy wykorzystaniu wyposażenia pozyskanej bazy dydaktycznej. W nowo utworzonej pracowni realizowanych będzie wiele projektów oraz przedsięwzięć o charakterze ekologicznym, w które zaangażowana będzie cała społeczność szkolna.
www.wfosigw.lodz.pl
30.09.2022 rok
Informacja o dofinansowaniu ze środków WFOŚiGW w Łodzi
Wójt Gminy Góra św. Małgorzaty informuje, że w dniu 06.10.2022 r. zawarta została z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i eGospodarki Wodnej w Łodzi umowa na dofinansowanie w formie dotacji Zadania pn.: „Usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Góra św. Małgorzaty w 2022 roku”.
Wartość ogólna Zadania przewidzianego w ww. umowie wynosi 38 058,84 zł., wysokość dofinansowania w formie dotacji ze środków WFOŚiGW w Łodzi wynosi 34 252,00 zł.
W wyniku realizacji Zadania zaplanowano unieszkodliwienie 55,712 Mg odpadów niebezpiecznych z 15 posesji, co będzie miało wpływ na zmniejszenie zagrożenia dla zdrowia ludzi wywoływanego przez włókna azbestowe uwalniane do atmosfery.
Informacja o dofinansowaniu ze środków NFOŚiGW
Wójt Gminy Góra św. Małgorzaty informuje, że w dniu 12.01.2022 r. zawarł z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę na dofinansowanie w formie dotacji Zadania pn.: „Usunięcie odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i typu BigBag” Wartość ogólna Zadania przewidzianego w ww. umowie wynosi 32 400,00zł, wysokość dofinansowania w formie dotacji ze środków NFOŚiGW w Łodzi wynosi 30,00 zł.
W wyniku realizacji Zadania zaplanowano poddanie odzyskowi lub unieszkodliwienie 60 Mg odpadów.
OBWIESZCZENIE w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na na terenie Gminy Góra Św. Małgorzaty.
RO 6223.1.1.2021 OBWIESZCZENIE
Wójt Gminy Góra Św. Małgorzaty działając na podstawie art. 38 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U z 2021r., poz. 241 z późn. zm.) zawiadamia, że w dniu 21.07.2021 wydana została decyzja dla Przedsiębiorstwa WC Serwis Łódź Sp. z. o.o. z siedzibą w Łodzi ul. Olechowska 83, 92-403 Łódź w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na na terenie Gminy Góra Św. Małgorzaty.
Termin podjęcia działalności objętej zezwoleniem ustalono na dzień 21.07.2021
Wójt Gminy Góra św. Małgorzaty
Włodzimierz Frankowski